Recenzie Chai Time at Cinnamon Gardens – un război cultural într-un azil de bătrâni | Cărți

ȘILa prima vedere, Chai Time at Cinnamon Gardens, cel mai recent roman al prolificului autor australian Shankari Chandran, poate părea o poveste ușoară: o poveste despre un grup divers de australieni în vârstă care trăiesc într-un azil de bătrâni administrat de o familie din Sydney.

Dar dincolo de coperta și titlul confortabil, romanul lui Chandran are o greutate serioasă, acoperind mai multe cronologie și abordând subiecte complexe precum rasa, trauma și inegalitatea structurală generată în așa-numita Australia multiculturală.

Titularul Cinnamon Gardens este un azil de bătrâni din Sydney, care a fost renovat în anii 80 de cuplul de migranți Maya și Zakhir, după ce au fugit de războiul civil în casa lor din Sri Lanka. Ca tamili și cadre universitare, cuplul a suferit persecuții, torturi și intimidare, forțându-i să plece. Grădinile Cinnamon oferă un nou început, iar cuplul îl transformă într-un sanctuar pentru seniori diverși din punct de vedere cultural.

Înainte cu câteva decenii până la mijlocul anilor 2000 și Zakhir este dispărut, presupus mort. Maya este rezidentă în azilul de bătrâni pe care l-a dezvoltat, care este acum condus de fiica ei Anjali. Cinnamon Gardens, între timp, devine locul unui război cultural, atunci când consilierul local Gareth – un prieten de multă vreme al lui Anjali – descoperă că părinții ei au dărâmat odată o statuie a Căpitanului Cook care stătea la azilul de bătrâni, într-un act de rebeliune anticolonial. El acuză Cinnamon Gardens de rasism și depune o plângere la Comisia pentru Drepturile Omului, instigând o reacție la nivel național împotriva comunităților de imigranți „nerecunoscători”.

Acest lucru declanșează o serie de evenimente crescânde care demascează discordia care se formează în comunitatea multiculturală din vestul Sydney-ului și declanșează trauma rezidenților și a personalului care au scăpat de persecuție în țările lor de origine.

Romanul este spus prin două linii temporale: prima în zilele noastre, în timp ce Maya și Anjali se luptă cu acuzațiile care le-au fost aduse, iar a doua prin flashback-uri la războiul civil din Sri Lanka. Pe măsură ce fiecare nouă piesă din puzzle-ul trecutului familiei este descoperită, ne apropiem de rezolvarea misterului dispariției lui Zakhir.

Dacă se pare că sunt multe de urmărit în romanul lui Chandran, asta pentru că există. Există violență în familie; pierderea tragică a unui copil; tortura și deplasarea; un autor celebru ascuns în spatele unui pseudonim; o bătălie politică pentru consiliul local; relații extraconjugale; și pentru a culmea, o tragedie teribilă și neașteptată.

Complexitatea narațiunilor este parțial la puterea cărții: fiecare personaj primește o poveste de fundal adevărată și nuanțată, iar Chandran este indiscutabil talentat în a crea personaje care inspiră empatie. Dar se simte ca și cum una sau două povești ar fi putut fi tăiate; complexitatea subminează suspansul deschizătorului romanului și, până când misterele sale sunt rezolvate, s-ar putea să te trezești că ai pierdut urma a ceea ce se întâmpla, indiferent.

Și în timp ce îmi place o epopee întinsă, intergenerațională, echilibrul nu este întotdeauna corect în Chai Time; întreaga cronologie actuală se desfășoară pe o perioadă scurtă, în contrast cu deceniile din flashback-uri. Chandran posedă o abilitate incredibilă de a cufunda cititorul în fapte și detalii istorice care fac chiar și cele mai inimaginabile scene din Sri Lanka să pară reale – dar o poveste mai simplă ar fi putut fi o carte mai bună.

Chai Time in Cinnamon Gardens este o oportunitate ademenitoare, dacă nu total realizată, pentru o conversație mai largă despre Australia, diversitatea oamenilor săi și lacunele din cunoștințele noastre culturale colective. Aceasta este o carte care necesită concentrare și imersiune totală – dar va recompensa cititorul pentru acea investiție.